Apple iPhone – Gwarancja 12 miesięcy a prawo Unijne – Konsumentom przysługuje 24-miesięczna ochrona

Uwaga na 12 miesięczną gwarancję dla produktów Apple
Uwaga na 12 miesięczną gwarancję dla produktów Apple

Belgisjka organizacja ochrony konsumentów, podobnie jak miało to miejsce uprzednio we Włoszech, złożyła pozew przeciwko firmie Apple, ze względu na fakt, iż producent wprowadza do sprzedaży urządzenia z 12 miesięcznym okresem gwarancyjnym. Jest to pewna forma wprowadzania klienta w błąd, ponieważ w świetle przepisów unijnych, konsument ma prawo do 24 miesięcy gwarancji.

Prawdopodobnie w Polsce będzie miał miejsce nalot ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na operatorów sieci komórkowych oferujących komórki Apple iPhone w niesamowicie interesujących promocjach z niezgodnym z przepisami unijnymi okresem gwarancyjnym. 

Jest naprawdę na co uważać w przypadku zdecydowania się na zakup produktów firmy Apple. Otóż okazuje się, że nie tylko promocyjne telefony Apple iPhone dostępne u operatorów sieci komórkowych, ale także inne urządzenia firmy Apple, a również te zakupione poza wszelkimi promocjami, posiadają 12-miesięczny okres gwarancyjny, podczas gdy unijne przepisy z zakresu ochrony konsumenta przewidują minimalny okres gwarancyjny wynoszący 24 miesiące na tego typu produkty. A zatem co oznacza taki stan rzeczy? Co mówią obecne przepisy w tej kwestii? Otóż okazuje się, że w świetle prawa konsumentom przysługuje 24 miesięczny okres gwarancyjny, nawet wtedy gdy producent oferuje na swoje produkty tylko 12 miesięcy takiej ochrony.

Art. 10. 1. ” Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. (…) „.

Przepisy prawne wyraźnie mówią, że okres gwarancyjny wynosi 24 miesięcy, więc jasne staje się to, że konsument ma prawo do 24 miesięcznej ochrony gwarancyjnej, nawet jeśli producent przewiduje 12 miesięcy gwarancji.

W praktyce więc, jeśli przed upływem 24 miesięcy od daty zakupu popsuje się nam sprzęt zakupiony z 12 miesięcznym okresem gwarancyjnym, mamy prawo żądać jego naprawy w ramach 24 miesięcznej gwarancji przewidzianej przez prawo unijne, nawet jeśli od momentu zakupu minęło ponad 12 miesięcy! W przypadku usterki sprzętu zakupionego od operatora sieci komórkowej, to właśnie operator udziela nam gwarancji na sprzęt w chwili podpisania z nim promocyjnej umowy i właśnie od niego należy żądać naprawy sprzętu. Także w takim przypadku konsument ma prawo do 24 miesięcy gwarancji. W praktyce jednak, operatorzy sieci komórkowych, którzy oferują sprzęt z 12 miesięczną gwarancją, w przypadku usterki sprzedanego sprzętu po upływie 12 miesięcy, próbują wywinąć się z trudnej dla nich sytuacji, zwalając winę na producenta, który udziela wyłącznie 12 miesięcy gwarancji. Jednak prawda jest taka, że także w przypadku promocyjnych umów z operatorami sieci komórkowych oraz ewentualnej awarii sprzętu, konsument ma prawo żądać gwarancyjnej naprawy przed upływem 24 miesięcznego okresu przewidzianego przez prawo unijne, nawet jeśli producent wystawił 12 miesięczną gwarancję na produkt. Co zatem zrobić gdy sprzedawca, lub operator odmawia naprawy powołując się na 12 miesięczny okres gwarancyjny przewidziany przez producenta sprzętu? W takim przypadku najlepiej jest udać do Rzecznika Praw Konsumenta osobiście, llub zgłosić sprawę pisemnie.

 

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Apple iPhone – Gwarancja 12 miesięcy a prawo Unijne – Konsumentom przysługuje 24-miesięczna ochrona

  1. Mozna dostac raka od czytania takich luznych interpretacji.

    Przytaczasz fragment, gdzie mowa jest o SPRZEDAWCY i o NIEZGODNOSCI TOWARU Z UMOWA
    Art. 10. 1. ” Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. (…) „

    a chwile pozniej piszesz, ze jasno z tego wynikanosci producenta i o gwarancji jakosci produktu.

    Tak sie sklada, ze istnieje taki szczegolny przypadek jak „niezgodnosc towaru z umowa” i tu odpowiada sprzedawca, ze np. komputer nie posiada elementu, ktory mial posiadac. Gwarancja producenta nie ma nic do tego – ona odpowiada za usterki sprzetu i moze trwac tyle, ile ustali producent.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s